-
Ziet er kek uit, WALLE!
Nog een paar vakantiekiekjes van mij, weinig treinen gefotografeerd overigens:
Motorwagen 73 onderweg door de sneeuw van Les Pléiades naar Blonay, tussen Les Pléiades en Lally
Motorwagen en stuurstandrijtuig bij stationnetje Lally
Rochers de Naye: zoek de trein…
Vlak vóór de tunnel
Stuurstandrijtuig 222 (met onbekende motorwagen) komt aan in Lally, iemand vond het schijnbaar wel leuk om een sneeuwman op het perron te bouwen…
Ne montez pas…
Station Lausanne
Glarner Sprinter in Zürich HB, speciale reclame-uitvoering voor Glarner Kultur: de wand richting bagage-afdeling heeft bestickering van een boekenkast, en één zitafdeling is omgetoverd in een leeshoek: luie stoel en een kist met boekenDan nog speciaal voor LucasJV:
Het Grote Blauwe Bord in BernWie wil Treintjes op Zolder (.nl en .be) overnemen? Gratis weg te geven.
* is jaloers *
Ook maar weer een paar plaatjes van mijn kant (kan ik WALLE ook weer jaloers maken :-P):
ICN RABDe 500 004 «Mani Matter»Doet me denken aan een LP die nog op m’n verlanglijstje staat:
Verder:
Re 456 052 van de SOB (ex-BT) in multi-reclame-uitvoering, vooraan de Voralpen-ExpressDe Voralpen-Express heeft sinds de nieuwe dienstregeling een andere samenstelling: hij is langer, en heeft daarom 2 locomotieven nodig, ééntje vooraan en ééntje achteraan. Dat zijn steeds 2x Re 456, Re 446 of NPZ RBDe 566. Als extra wagons zijn de NPZ stuurstandrijtuigen ABt, de NPZ EW I tussenrijtuigen en een paar BT-NPZ dubbeltussenrijtuigen gebruikt. Daarmee is de zitplaatscapaciteit flink uitgebreid, nadeel is wel dat de her en der bij elkaar geraapte rijtuigen geen airco hebben, itt de originele Revivo-rijtuigen van de Voralpen-Express. Het comfort van de oude EW I die hier ook nog gebruikt worden, is ook wel erg laag, de banken daar hebben niet eens hoofdsteunen! De bedoeling is dat deze composities tot ca. 2019 in gebruik blijven.
Nog een exemplaar:
Voorkant van de Voralpen-Epxress richting St. Gallen, dit is een NPZ-sandwich
Achterkant, hier is een oude EW I zichtbaar, en de tweede NPZ-motorwagenNieuw in Rotkreuz, een hybride locje, Stadler BUTLER Eem 923 029 «Rossberg» van SBB Cargo:
Dit locje is met 1500 kW elektrisch (290 kW diesel) toch nog een redelijke krachtpatser voor z’n kleine formaat! Ter vergelijking: een gewone “Streckendiesellok” (bijv. de 6400 van de NS/Railion/DB Schenker) heeft slechts dik ⅔ van dit vermogen, en aangezien Zwitserland geen ongeëlektrificeerde trajecten heeft, is dit locje een goede vervanging voor alle diesels: kan de wagons bij de klanten op niet-geëlektrificeerde aansluitingen ophalen en op hoge snelheid (max. 120km/u, redelijk uniek voor een 2-asser!) elektrisch naar de grote rangeerstations brengen.
Stadler maakt leuke dingen
Ik ben aan het knutselen geweest.
Omdat ik veel normaalspoor treintjes heb en mijn vaste baan een smallspoor baan is kan ik ze daar niet op laten rijden
En om ze wat van de grond te houden ben ik een klein baantje aan het maken met hout wat ik over hebEn zo ziet het er uit
Untitled by RhB-Mikey, on FlickrKlein kopstation waar korte treinstellen kunnen stoppen en heb er wat wissel ingebouwd om ook met getrokken treinen te rijden verder word het een bij elkaar geraapt zooitje met gebouwtjes die ik ooit heb gemaakt
De MGB heeft nieuwe lagevloersrijtuigen bij Stadler aangeschaft:
MGB-Regiotrein naar Brig met Niederflurwagen, hier bij Hospental
Interieur van de Niederflurwagen
De tafeltjes hebben ook hier een sterk vertekende kaart van de trajecten van de spoorwegmaatschappij gekregen, deze trend zet zich blijkbaar door bij veel spoorwegmaatschappijen… Jammer, ik zie eigenlijk liever de oude stafkaarten…
Interieur van een V200 EW IV, deze heeft moderne bagagerekken van aluminium en glasDe bruine bekleding van de banken in de RIC Umbauwagens (Bpm 51) van de SBB wordt vernieuwd:
Blauw, alleen de wanden blijven dezelfde beigetint houden, vloekt nogal vind ik…En nu gewoon even WALLE jaloers maken:
In Disentis/Mustér stonden nog een aantal vooroorlogse Mitteleinstiegwagen van de RhB
De bankjes zijn eenvoudig uitgevoerd
De deuren zijn heel typischHet mooiste aan deze wagons blijven nog wel de ruiten in de voor- en achterkanten, leuk te zien dat ze nog in gebruik zijn, ik heb er ook een paar in verschillende treinen rond zien rijden vandaag :-).
Lange RhB-trein, was tot aan de eerste stad aan de Rijn (Ilanz/Glion) vrijwel leeg, daarna stampvol…Verder nog een paar plaatjes van vandaag:
Voralpen-Express in Uznach. Was zonnig en warm daar, hoezo, winter?!?
Oude beveiligingsinstallatie in Uznach
Ook het oude seinhuisje staat nog in UznachMrHammond op 09 februari 2014
Oude beveiligingsinstallatie in UznachAls ik dat goed bekijk werkt dat ook nog, gezien het feit dat er een stuk hoeklijn voor is gezet, zodat niet een of andere gek een sein of wissel zomaar voor de lol omzet??
Wanneer je vanaf het perron de carnavalsoptocht aan het fotograferen bent, richt je je lens natuurlijk ook af en toe op de voorbijrijdende treinen ;-).
Links een SOB-FLIRT als S31 naar Biberbrug, rechts een ETR-470 also EC van Milaan naar Zürich
De Interregio naar Locarno, nog als klassieke locomotief-getrokken trein uitgevoerd
De Interregio uit Locarno, onderweg naar Zürich, getrokken door Re 460 079, op de achtergrond nog wat carnavalsvierders, die komen van de optocht, en lopen allemaal door het station weer terug naar het dorp
Plaatje met iets meer omgeving: in de heuvels om het dorp is verse sneeuw gevallen
Het uitzicht richting de Zugersee is mooi, alle seinen staan op rood, dus de trein mag nog niet vertrekken
De Interregio rijdt weg richting Zug, dubbel groen, dus met gereduceerde snelheid (80 km/u) mag-ie wegrijden. Ook de conducteur heeft het vertreksignaal gegeven (het wit/groene sein eronder)
Het perronnetje waar ik sta is nogal smal en laag, dus af en toe oppassen wanneer er een trein aankomt. Vanwege deze trein stond het sein nog op rood, na ± 1km (één blok) wordt het traject enkelsporig tot aan Walchwil, over een paar jaar gaan ze dat dubbelsporig maken, dan kunnen er 2 jaar geen treinen rijden…
Trein aankondigingslampje voor het stationspersoneel, dat hield ik ook in de gaten: wanneer het knippert is er een trein het blok waartoe het perron hoort ingereden, en kan er dus elk moment een trein aankomen
Toch een beetje verrast door een ICN, maar ja, klopt, die komt op spoor 3 aan
Nog een oude versie, met groen op de deuren, na de revisie wordt dat rood
Wanneer de ICN op spoor 3 aankomt, komt even later de EC op spoor 4 aan, deze ETR-470 van de SBB houdt het schijnbaar goed vol, (nog) geen vertraging
De ETR-470 treinstellen zijn met 9 bakken behoorlijk lang!
De machinist is vergeten de sluitseinen aan te zetten, foei!
Nog een plaatje met het stationsgebouw en de besneeuwde heuvels op de achtergrond
Bij deze FLIRT brandt het sluitsein wel netjes, maar hij heeft alleen nog geen bestemming…
Om het carnavalsgeweld een beetje te ontlopen, ben ik maar achterlangs het station naar huis gelopen, hier een trein van de Rigibahn, op de achtergrond is te zien waar het gedeelte voor de Rigibahn ophoudt: einde tandheugel en spanningssluis (gele bord in de bovenleiding). De sporen erachter worden nog intensief door SBB-Cargo gebruikt, zie de Re 6/6 die daar staat, er was ooit een idee om hier het stationnetje van de Rigibahn te maken, maar dat is niet doorgegaan, omdat SBB-Cargo de sporen daar nodig heeft, en de Rigibahn hier dan de straat moet oversteken… Als noodoplossing hebben ze één stukje spoor gekregen om niet-gebruikte treinen op te stellen
Motorwagen 11 staat op de afrit richting het opstelspoor
Sprinter naar Maassluis – 14-3-2014 by RhB-Mikey, on FlickrVandaag eindelijk een stukje film kunnen maken waarop ik al een tijdje zat te wachten.
Eind dit jaar wordt (o.a.) bij Goes vrijwel het hele rangeerterrein gesaneerd. Nu is er een volledige aansluiting aan beide kanten met drie opstelsporen. Dit verandert straks naar één kopspoor, zodat ook maar één wissel nog nodig is.
Ook de Engelse wissel (waar we in Zeeland er nog maar een paar van hebben) verdwijnt. In onderstaand filmpje zie je deze links van de overweg liggen. Die overweg (Kloetingseweg) wordt dus straks ook helemaal anders, met maar twee sporen i.p.v. de drie a vier die er nu liggen. (de aansluiting van het kopspoor komt aan de andere kant van het station)
Volgende keer proberen een filmpje te maken van de andere kant. Meestal komt de trein die roest rijdt in de ochtend langs.
Wat je overigens (bijna) niet ziet op het filmpje, is dat aan de rechterkant (waar de trein vandaan komt) er huizen staan die ongeveer op 10-15 meter van de wissels zitten. Als er dus een trein als deze langskomt, met deze rijweg en snelheid, trillen de kommen bijna van de tafel. Voor de bewoners wordt dus straks een voordeel wanneer er minder wissels liggen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.